Aeroklub Dolnośląski Mirosławice

Historia

 

Mirosławice w czasach gdy te tereny należały do Niemiec nosiły nazwę Rosenborn.

Samo lotnisko powstało pod koniec lat 30 (rok 1938) na zachód od wsi dla bazy lotniczej sił powietrznych Luftwaffe.W styczniu 1940. roku została tu szkoła pilotów B20 dla samolotów wielosilnikowych. Istniały tu także inne szkoły pilotów o nazwach A6, C13 i C20. W drugiej połowie 1944 roku lotnisko zostało użyte dla jednostek szkoleniowych, które stanowiły wojska zamienne.

Wg posiadanych przez nas informacji lotnisko było połączone z fabryką Kruppa z Mārkstadt działającą na terenie kopalni Magnesitgrube-Zobten, odnogą kolejową od specjalnej linii kolejowej nr. 285 Schweidnitz-Zobten-Breslau ze zwrotnicą w Rogowie Sobóckim (Rogau). 

Nie była to jedyna infrastruktura kolejowo – logistyczna. W głębi lotniska znajdowała się rampa kolejowa oraz dwa bunkry wkopane częściowo w ziemię oraz przysypane ziemią, do których wprowadzano całe wagony kolejowe (obecnie całość wysadzona i rozebrana). Na terenie lotniska znajdowały się także liczne torowiska – bocznice z rozjazdami (zlikwidowane). Obok rampy magazyny (rozebrane). 

Rosenborn (Mirosławice) 1942 r. W tle widać budynek lotniska.

Strzelnica dla pilotów

Fragment mapy w skali 1:50.000. Mapa pokazuje przebieg linii kolejowej na lotnisko. Opracowano w 1953 roku z wykorzystaniem zdjęć lotniczych i materiałów kartograficznych.

Listy ze stemplami poczty polowej Zobten

Serdeczne podziękowania za udostępnienie tych informacji i zdjęć Panu Maćkowi Mazurowi, który jest wielkim pasjonatem wojennej historii Ślęży, Lotniska Mirosławice oraz Sobótki, w której mieszka.

Poniżej informacja ze źródeł niemieckich:

Standort Rosenborn
Fliegerhorst Rosenborn

Der Ort Rosenborn hieß bis 1937 Mörschelwitz-Rosenthal und lag im Landkreis Breslau. Heute liegt der Ort in Polen, 25 km südwestlich von Breslau. Unmittelbar westlich des Dorfes entstand ende der 30er Jahre ein Fliegerhorst der Luftwaffe. Im Januar 1940 wurde hier die Flugzeugführerschule B 20 für mehrmotorige Flugzeuge neu aufgestellt. Der Platz wurde bis in die zweite Jahreshälfte des Jahres 1944 von Schuleinheiten genutzt. Nach Kriegsende wurde der Platz demontiert und das Gelände landwirtschaftlich genutzt.

Fronttruppenteile

Stab/Schlachtgeschwader 4

II./Schlachtgeschwader 4

III./Schlachtgeschwader 4

Ersatztruppenteile

Flugzeugführerschule C 13
Flugzeugführerschule C 20
Flugzeugführerschule B 20
Flugzeugführerschule A 6
Stab und 11. / Ergänzungs-Jagdgeschwader 1

Kommandobehörden / Dienststellen

Flugplatz-Kommando A 50/IV

Einrichtungen

Literatur und Quellen:

Jürgen Zapf: Flugplätze der Luftwaffe 1934 – 1945 – und was davon übrig blieb, VDM-Verlag, 1. Auflage 2010
Georg Tessin: Verbände und Truppen der deutschen Wehrmacht und Waffen-SS im Zweiten Weltkrieg 1939 – 1945, Band 16, Teil 3. Biblio-Verlag Osnabrück 1996
Mattiello Ginfranco: Fliegerhorstkommandanturen und Flugplätze der deutschen Luftwaffe 1935-1945, Biblio-Verlag Osnabrück

Inne dane dotyczące stacjonowania Schlachtgeschwader 4 w Mirosłwicach w 1945 roku:

Einsatz an der Ostfront bei der Luftflotte 6. Am 5. Februar 1945 lag der Stab mit I. und II. Gruppe in Rosenborn, die III. Gruppe lag in Weisseldorf.

AEROKLUB DOLNOŚLĄSKI

Kod literowy lotniska

EPMR

Położenie geograficzne

50°57’33″ N
16°46’13″ E

Nawierzchnia, wymiary, kierunek RWY

trawa, 570×50 m, 90-270°
trawa, 800x50m, 350-170°

Częstotliwość

122,605 MHz